Carolien geeft het nu aan als ze iets niet waardeert
“Carolien was niet weerbaar in reageren. Ze kon niet aangeven wat ze wel of niet wilde. Daardoor was er veel frictie met (vaak dezelfde) kinderen. Er was niet direct sprake van buitensluiten, wel van zelf terugtrekken of juist ongecontroleerd reageren. Zelf had ze dat niet door van zichzelf. Zij is weerbaarder, geeft aan de kinderen meer aan dat ze iets niet waardeert. Ze mag nog iets dwingender daarin worden”.
Tom heeft nu een vrolijke uitstraling
“Tom voelde zich snel gepest. Hij trok zich heel snel dingen aan en ging dan vaak huilen. In de klas had hij snel last van medeleerlingen. Bijvoorbeeld als ze teveel geluid maakten. Als kinderen dan niet naar hem luisterden vond hij het heel lastig. Ik denk niet dat er echt sprake was van pesten maar als iemand het wel als zodanig ervaart moet je er wel wat mee. Dit speelde met name tijdens de overblijf. Dan is er toezicht van ouders en niet van het onderwijzend personeel.
Opvallend is dat hij na de training te hebben gevolgd een vrolijkere uitstraling heeft. Hij is rustiger, komt veel minder klagen. Ik heb 2 weken geleden nog een kind-gesprek met hem gevoerd en daaruit kwam ook naar voren dat hij zich prettig voelt in de klas en minder vaak ruzie heeft. In het begin van het jaar moest ik veel vaker aandacht besteden aan hoe hij zich voelde. Ik heb altijd geprobeerd situaties uit te leggen. Dit speelt nu bijna niet meer! Het is bijzonder om te merken dat een training zo veel positieve invloed op iemands gedrag kan hebben. Eerder heb ik dit ook bij een meisje gemerkt! Dus ga vooral zo door!”